Новини, 27 грудня 2022
Підприємства-боржники Тернопільщини сплатили 5,9 млн гривень
Станом на початок грудня 2022 року в абсолютному значенні податковий борг зменшили 163 підприємства, які допустили його на початок року, на загальну суму 5,9 млн гривень. Про це повідомили в управлінні по роботі з податковим боргом Головного управління ДПС у Тернопільській області. При цьому 112 суб’єктів господарювання виплатили повністю заборговану суму, а це – 3,9 млн гривень.
В рахунок погашення податкового боргу в січні-листопаді 2022 року до зведеного бюджету надійшло 54,1 млн грн, що на 7,7 млн грн більше, ніж торік. Із них державний бюджет отримав 35,2 млн гривень.
До боржників застосовуються як застережні заходи (направлення податкової вимоги, розстрочення сплати грошових зобов’язань та податкового боргу тощо), так і заходи примусового характеру (стягнення податкового боргу на підставі рішення суду, стягнення готівки, адміністративний арешт тощо).
Так, упродовж одинадцяти місяців цього року фахівці податкової служби області подали до суду 244 позови щодо стягнення 15,7 млн грн податкового боргу. Зокрема, 57 звернень щодо надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок стягнення готівкових (безготівкових) коштів на суму податкового боргу 8,9 млн гривень. Щодо надання дозволу на реалізацію описаного майна подано три позови на суму 1,5 млн гривень. Також до суду направлено 184 позови щодо стягнення активів фізичних осіб через органи державної виконавчої служби на суму податкового боргу 5,3 млн гривень.
За одинадцять місяців 2022 року надходження коштів за рахунок реалізації безхазяйного майна до зведеного бюджету склали 739,5 тис. гривень. Зокрема, до держбюджету спрямовано 468,7 тис. грн, а до місцевих бюджетів – 270,8 тис. гривень.
Нагадаємо, що переглянути інформацію щодо наявності/відсутності податкового боргу можна з допомогою електронних сервісів ДПС, в «Електронному кабінеті платника» та можна провести звірку в Центрі обслуговування платників за місцем реєстрації.
Сервіси податкової, які можуть стати у нагоді
Днями начальник управління податкових сервісів Головного управління ДПС у Тернопільській області Руслан КРИСОВАТИЙ під час Інтернет-конференції поспілкувався онлайн про електронні сервіси для платників.
В умовах дії воєнного стану важливим вектором допомоги платникам податків є саме електронні сервіси ДПС, які забезпечують спілкування з податковими органами дистанційно. Платники можуть отримати всю необхідну інформацію, довідки, консультації, а також подати звітність до податкових органів без особистого візиту до служби.
Найцікавіші запитання та відповіді на них надаємо увазі читачів.
Запитання. Як здійснити вхід до Електронного кабінету?
Руслан КРИСОВАТИЙ. Електронний кабiнет складається із двох функціональних частин: відкрита (загальнодоступна) та приватна (особистий кабінет).
Користуватись послугами відкритої частини Електронного кабiнету можна без ідентифікації особи.
Робота у приватній частині здійснюється з використанням електронного цифрового підпису, що одержаний у будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, зокрема, безкоштовно у КНЕДП Інформаційно-довідкового департаменту ДПС. ЕЦП може бути як файловий чи апаратний ключ. Для зручності користувачів доопрацьовано програмне забезпечення. Відтепер вхід у приватну частину електронного кабінету платника податків можна здійснити без наявності файлового ключа. Зокрема із використанням хмарного сховища АТ КБ «Приватбанк»; інтегрованої системи електронної ідентифікації. (Система об’єднує всіх надавачів послуг електронної ідентифікації: електронний підпис, BankID, MobileID); Дія. Підпис.
Запитання. Які адміністративні послуги доступні для платника податків у воєнний час?
Руслан КРИСОВАТИЙ. Головним управлінням ДПС у Тернопільській області забезпечено безперебійну роботу усіх 17 центрів обслуговування платників та надання повного спектру адміністративних та інших послуг.
З переліком таких послуг, порядком їх надання всі охочі можуть ознайомитись на субсайті Головного управління у Тернопільській області у розділі «Діяльність» – «Адміністративні послуги». Тут же можна роздрукувати бланки заяв на одержання відповідної послуги та ознайомитись із взірцями їх заповнення.
Запитання. Зареєстроване місце проживання – м. Харків. Тимчасово проживаю у м. Тернополі. Чи можу я отримати свій ідентифікаційний код?
Руслан КРИСОВАТИЙ. На сьогоднішній день значно спрощено процедуру одержання реєстраційної картки платника податків. Для цього можна звернутись особисто чи через уповноваженого представника із оригіналом паспорту у будь-який центр обслуговування платників. Посадова особа допоможе заповнити заяву, долучить скановану копію паспорта і надішле запит у Державний реєстр фізичних осіб. Після обробки запиту надійде картка з кодом. Уся процедура за відсутності обставин непереборної сили займе 20-25 хвилин.
Окрім того, можна самостійно заповнити заяву за формою 1ДР чи 5ДР без візиту в ЦОП у приватній частині Електронного кабінету в розділі ЕК для громадян. Після долучення сканованої копії паспорта, підписання та надіслання заяви заявник для отримання Картки платника податків може звернутися до контролюючому органу за місцем проживання або до будь-якого контролюючого органу (за бажанням), вказавши при цьому код та назву контролюючого органу, до якого він буде звертатися (вибрати з переліку). У такому випадку довідка з кодом очікуватиме у вказаному ЦОПі.
Запитання. Що це за сервіс ДПС чат-бот «StopViolationBot»?
Руслан КРИСОВАТИЙ. Громадяни мають можливість у будь-який час доби, 24/7 та в будь-якому місці повідомляти податкову службу через чат-бот «StopViolationBot» в месенджері Telegram про відомі факти порушень законодавства, зокрема, щодо незастосування РРО/ПРРО, невидачу чеків; відмову у розрахунку банківською карткою; завищення цін на продовольчі товари, лікарські засоби; неоформлення трудових відносин з найманими працівниками; здійснення господарської діяльності без державної реєстрації.
Запитання. Чим корисний електронний сервіс InfoTAX?
Руслан КРИСОВАТИЙ. Сервіс InfoTAX надає платникам податків можливість через месенджери Telegram та Viber отримувати інформацію про стан розрахунків з бюджетом, результати обробки документів, строки подання звітності та сплати податків тощо. Сервіс актуальний для громадян та платників незалежно від обраної системи оподаткування чи їх організаційно-правової форми.
Запитання. Чи є сервіси податкової служби на порталі Дія?
Руслан КРИСОВАТИЙ. Діє низка сервісів податкової служби, доступна на порталі Дія в розділі «Мої податки», де платники можуть отримати інформацію про свої податкові дані, стан розрахунків з бюджетом, дані про банківські рахунки, а також мають можливість сплатити податки та подати декларацію.
Куди сплачувати ПДФО та подавати Розрахунок при зміні протягом бюджетного року місцезнаходження
Головне управління ДПС у Тернопільській області звертає увагу, що при зміні місцезнаходження, пов’язаного зі зміною адміністративного району, суб’єкт господарювання (у тому числі фізична особа – підприємець) до закінчення поточного бюджетного року сплачує податок на доходи фізичних осіб за попереднім місцезнаходженням.
При цьому Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, подається за основним місцем обліку, тобто до контролюючого органу за новим місцезнаходженням.
Водночас суб’єкти господарювання, які змінили місцезнаходження з тимчасово окупованої території та/або територій, на яких ведуться (велися) бойові дії на територію в областях або місті Києві сплату податків та подання звітності здійснюють за новим місцезнаходженням/місцем проживання з дати взяття на облік в контролюючому органі за новим місцезнаходженням/ місцем проживання.
Правом на податкову знижку батьки не зможуть скористатися, якщо переказ здійснила дитина коштів на навчання
Право платника податку на доходи фізичних осіб на податкову знижку у зменшення оподатковуваного доходу за наслідками звітного податкового року, підстави для її нарахування, перелік витрат, дозволених до включення до податкової знижки, обмеження права на її нарахування визначені ст. 166 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Відповідно до п. п. 166.3.3 п. 166.3 ст. 166 ПКУ платник податку має право включити до податкової знижки витрати у вигляді суми коштів, сплачених платником податку на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти таким платником податку та/або членом його сім’ї першого ступеня споріднення та/або особи, над якою встановлено опіку чи піклування, або яку влаштовано до прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, якщо такого платника податку призначено відповідно опікуном, піклувальником, прийомним батьком, прийомною матір’ю, батьком-вихователем, матір’ю-вихователькою.
Членами сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються її батьки, її чоловік або дружина, діти такої фізичної особи, у тому числі усиновлені (п. п. 14.1.263 п. 14.1 ст. 14 ПКУ).
Слід зазначити, що Законом України від 21 грудня 2016 року №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні», який набрав чинності 01.01.2017, скасовано вимогу щодо права платника податків на податкову знижку за навчання члена його сім’ї першого ступеня споріднення, лише у разі, якщо такий член сім’ї не одержує заробітної плати.
При цьому, до податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема, квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх покупця (отримувача), а також копіями договорів за їх наявності в яких обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк оплати за такі товари (роботи, послуги) (п. п. 166.2.1 п. 166.2 ст. 166 ПКУ).
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону України від 30 червня 2021 року №1591-IX «Про платіжні послуги» із змінами та доповненнями (далі – Закон №1591) платник – особа, з рахунку якої ініціюється платіжна операція на підставі платіжної інструкції або яка ініціює платіжну операцію шляхом подання/формування платіжної інструкції разом з відповідною сумою готівкових коштів.
Суб’єктами правових відносин у платіжній системі є оператор платіжної системи, розрахунковий банк (розрахункові банки), технологічний оператор (технологічні оператори), учасники платіжної системи та користувачі (частина шоста ст. 71 Закону №1591).
Отже, якщо в документах на переказ коштів в даних платника зазначено дані дитини, то така особа є ініціатором переказу коштів.
Враховуючи викладене, незалежно від того працює чи ні дитина, яка за даними документів на переказ коштів здійснювала витрати на навчання, батьки такої дитини не мають право на податкову знижку.
Чи повинен благодійник, який внесений до Реєстру волонтерів, отримувати та зберігати документи, які підтверджують надання благодійної допомоги
Вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності, а також документального підтвердження виконання вимог податкового та іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, встановлені ст. 44 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Згідно з абзацом першим п. 44.1 ст. 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 ПКУ (абзац другий п. 44.1 ст. 44 ПКУ).
При цьому, первинним документом вважається документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Як платнику єдиного податку (першої-третьої груп) можна протягом календарного року перейти на четверту групу
Фізична особа – підприємець (далі – ФОП) – платник єдиного податку (першої – третьої груп) (далі – платник ЄП) протягом поточного року може самостійно перейти на сплату єдиного податку, за ставкою, встановленою для четвертої групи, якщо відповідає вимогам п. п. «б» п. п. 4 п. 291.4 ст. 291 Податкового кодексу України (умови перебування в четвертій групі платників єдиного податку) та про таку особу в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань містяться відомості про створення нею сімейного фермерського господарства. Для переходу на сплату єдиного податку, встановлену для четвертої групи, ФОП – платником ЄП подається до контролюючого органу за його податковою адресою заява про застосування спрощеної системи оподаткування (далі – Заява) не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного кварталу та протягом 20 календарних днів з дня подання такої Заяви податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи.
Крім того, ФОП – платником ЄП протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, в якому подано Заяву на сплату єдиного податку за ставкою, встановленою для четвертої групи, подається податкова декларація платника єдиного податку – ФОП.
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області