Порушення державних стандартів у сфері благоустрою
На даний час суспільство приділяє особливу увагу стану природнього середовища, озелененню та благоустрою населених пунктів. Таким чином, створення комфортних і сприятливих умов для життєдіяльності людини є прерогативою для будь-якої територіальної громади
Отже, благоустрій населених пунктів – це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
В ідповідно до ст.13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до об’єктів благоустрою населенних пунктів належать:
1) території загального користування:
парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки – пам’ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; пам’ятки культурної та історичної спадщини, майдани, площі, бульвари, проспекти, вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки, пляжі, кладовища і інші території загального користування;
2) прибудинкові території;
3) території будівель та споруд інженерного захисту територій;
4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.
2. До об’єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.
Для підтримання належного порядку встановлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту, які закріплені у «Типових правилах благоустрою території населеного пункту» які затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Правилами передбачено:
порядок здійснення благоустрою та утримання територій об’єктів благоустрою;
вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій;
вимоги до утримання зелених насаджень на об’єктах благоустрою – територіях загального користування;
вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території;
вимоги до санітарного очищення території;
розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні;
порядок розміщення малих архітектурних форм;
порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів;
інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.
Поряд з правилами благоустрою території населеного пункту також ще є і обов’язки громадян у сфері благоустрою населеного пункту, які закріплені у ст.17 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», за порушення яких настає відповідальність.
Громадяни у сфері благоустрою населених пунктів зобов’язані:
1) утримувати в належному стані об’єкти благоустрою, що перебувають у їх власності або користуванні, а також територію населенного пункту прилеглу до цих об’єктів територію;
2) дотримуватися правил благоустрою території населенних пунктів;
3) не порушувати права і законні інтереси інших суб’єктів благоустрою населенних пунктів;
4) відшкодовувати в установленому порядку збитки, завдані порушенням законодавства з питань благоустрою населених пунктів;
5) допускати на об’єкти благоустрою, що перебувають у їх власності або користуванні, аварійно-рятувальні та інші служби для здійснення заходів щодо запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Також, у сфері благоустрою також є ряд заборон за порушення яких настає адміністративна відповідальність.
Так, порушенням благоустрою вважається:
виконання робіт без дозволу в разі, якщо законодавством передбачено обов’язкове його отримання;
вивозити й звалювати в не відведені для цього місця відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг, тощо;
самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати і знищувати дерева, кущі, тощо;
самовільно розміщувати об’єкти зовнішньої реклами, павільйони, кіоски торговельні лотки, тощо;
складувати будівельні матеріали, конструкції й обладнання за межами будівельних майданчиків;
встановлювати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з відповідними органами Міністерства внутрішніх справ України;
випасати худобу, вигулювати та дресирувати тварин у не відведених для цього місцях;
влаштовувати стоянки суден, катерів, інших моторних плавучих засобів у межах територій пляжів;
здійснювати ремонт, обслуговування та миття транспортних засобів, машин, механізмів у не відведених для цього місцях (окрім випадків проведення негайного ремонту під час аварійної зупинки).
Стаття 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів:
накладення штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340-1360 грн.);
накладення штрафу на посадових осіб, громадян – суб’єктів підприємницької діяльності – від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян 850-170 грн.).
Також, важливо що відповідно до ст. 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення, протоколи про порушення мають право складати уповноважені особи виконавчого комітету та органів внутрішніх справ.
Притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, до відповідальності, не звільняє їх від обов’язку відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення встановлених вимог.
Шкода,яка завдана внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, підлягає компенсації у розмірах, які визначаються на підставі затверджених такс, методик та розрахунків щодо обрахування шкоди.
Дирекція Кременецького місцевого
центру з надання безоплатної
вторинної правової допомоги
kremenets.ternopil@legalaid.gov.ua