Новини, 01 листопада 2022
Воєнний стан: чи є можливість відтворити розрахунковий документ на дисплеї РРО чи ПРРО QR-код або здійснити його друк без створення і видачі покупцю
Відповідно до п. 2 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон №265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) зобов’язані надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції (далі – фіскальний чек), створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій (далі – РРО) чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний РРО (далі – ПРРО) QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Форма та зміст розрахункового документа встановлені Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 №13 (далі – Положення №13).
Згідно з п. 1 розд. II Положення №13 фіскальний касовий чек на товари (послуги) – розрахунковий документ/електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) РРО або ПРРО при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги). Фіскальний касовий чек на товари (послуги) за формою №ФКЧ-1, наведений у додатку 1 до Положення №13.
Пунктом 2 розд. II Положення №13 визначено, що фіскальний касовий чек на товари (послуги) за формою №ФКЧ-1, має містити реквізити, зокрема, QR-код, який містить у собі код автентифікації повідомлення (МАС) цього чеку, дату і час здійснення розрахункової операції, фіскальний номер касового чека/фіскальний номер електронного касового чека, суму розрахункової операції, фіскальний номер РРО/фіскальний номер ПРРО (рядок 26).
При відсутності в документі хоча б одного з обов’язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не прийматиметься як розрахунковий (п. 3 розд. I Положення №13).
Вимоги до форми та змісту розрахункових документів/електронних розрахункових документів щодо відображення QR-коду з 01.08.2021 є обов’язковими до виконання при технічній можливості доопрацювання РРО.
Відсутність QR-коду в розрахункових документах, створених в паперовій та/або електронній формі РРО/ПРРО або не відображення при його зчитуванні МАС автентифікації повідомлення, за умови технічної можливості такого відображення програмним забезпеченням РРО, буде призводити до визнання таких розрахункових документів не відповідними.
Враховуючи викладене, відтворення QR-коду на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО, який дозволить особі (покупцю) здійснити його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом або друк такого QR-коду вважається недостатньою умовою щодо виконання вимог, визначених Законом №265, оскільки QR-код є лише частиною розрахункового документу, яка використовується для перевірки його автентичності.
Тобто суб’єкт господарювання, у тому числі у період дії воєнного стану, в обов’язковому порядку зобов’язаний надавати покупцю фіскальний чек на повну суму проведеної операції створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО QR-коду, який дозволяє особі (покупцю) здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься).
Разом з тим, на виконання до п. п. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2022 року №263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану» на сьогодні діють обмеження доступу до публічних електронних реєстрів, сервісів, які дозволяли шляхом зчитування QR-коду здійснювати пошук та перегляд інформації по фіскальним чекам на вебпорталі ДПС.
Надання фінансової допомоги платником єдиного податку, що використовує особливості оподаткування – без обмеження
Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлено у главі 1 розд. ХІV «Спеціальні податкові режими» Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Пунктом 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ встановлено, що тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розд. XIV ПКУ застосовуються з урахуванням особливостей, визначених п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Зокрема, п. п. 9.3 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ встановлено види діяльності, здійснюючи які фізичні особи – підприємці не можуть обрати спрощену систему з особливостями оподаткування, визначеними п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Відповідно до п. п. 14.1.257 п. 14.1 ст. 14 ПКУ фінансова допомога – фінансова допомога, надана на безповоротній або поворотній основі.
Безповоротна фінансова допомога – це:
сума коштів, передана платнику податків згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами або без укладення таких договорів;
сума безнадійної заборгованості, відшкодована кредитору позичальником після списання такої безнадійної заборгованості;
сума заборгованості одного платника податків перед іншим платником податків, що не стягнута після закінчення строку позовної давності;
основна сума кредиту або депозиту, що надані платнику податків без встановлення строків повернення такої основної суми, за винятком кредитів, наданих під безстрокові облігації, та депозитів до запитання у банківських установах, а також сума процентів, нарахованих на таку основну суму, але не сплачених (списаних).
Поворотна фінансова допомога – сума коштів, що надійшла платнику податків у користування за договором, який не передбачає нарахування процентів або надання інших видів компенсацій у вигляді плати за користування такими коштами, та є обов’язковою до повернення.
Так, п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ не встановлено обмежень для фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку з особливостями оподаткування на період воєнного стану в Україні щодо надання фінансової допомоги (поворотної або безповоротної).
Отже, фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування (зі ставкою 2 відс. доходу), можуть надавати фінансову допомогу (поворотну або безповоротну).
Необхідні документи фізособі для отримання пільги щодо сплати земельного податку
Фізична особа, яка має підстави для отримання пільг щодо сплати земельного податку, подає контролюючому органу за місцем знаходження земельної ділянки або за місцем знаходження будь-якої з земельних ділянок, що знаходяться у власності такої особи (якщо має у власності декілька земельних ділянок), заяву довільної форми про застосування пільги та документи, що посвідчують її право на пільгу (посвідчення особи з інвалідністю першої або другої групи, пенсійне посвідчення (за віком), посвідчення батьків багатодітної сім’ї (які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років), посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», посвідчення особи, на яку поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» (1-3 категорія), договір оренди землі, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Якщо зазначені документи надаються фізичною особою до 1 травня поточного року, то пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з базового податкового (звітного) періоду, в якому подано таку заяву, та діє до початку місяця, що настає за місяцем подання нової заяви про застосування пільги.
При поданні фізичною особою заяви про застосування пільги після 1 травня поточного року пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з наступного податкового (звітного) періоду.
Особливості складання акцизної накладної на обсяги пального, які обліковуються в СЕАРП та СЕ на кінець року
Відповідно до п. 48 Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 року №408 (далі – Порядок №408) на обсяги пального, що не перевищують розміру облікової різниці, які обліковуються в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕАРП та СЕ), платник акцизного податку має право скласти в одному примірнику та зареєструвати акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН) не рідше одного разу на календарний рік на підставі бухгалтерської довідки за попередній календарний рік не пізніше 31 січня поточного календарного року.
На обсяги пального, що не перевищують розміру облікової різниці за 2016-2019 роки, які обліковуються в СЕАРП та СЕ, платник акцизного податку одноразово окремо за кожним роком має право скласти в одному примірнику та зареєструвати акцизну накладну в ЄРАН на підставі бухгалтерської довідки не пізніше 31 січня 2021 року.
Особливості заповнення такої акцизної накладної визначені розд. ІІ Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 №729 (далі – Порядок №729).
Так, у верхній лівій частині акцизної накладної:
– у полі «Коди операцій для складання в одному примірнику» зазначається цифра «9» (облікова різниця внаслідок врахування обсягів пального, реалізованого з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, як обсягів пального у літрах, приведених до температури 15°C). За кожним кодом УКТ ЗЕД пального (або умовним кодом – для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану), що обліковується на акцизному складі, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, за кожен календарний рік може бути складено тільки одну акцизну накладну з кодом операції «9», яка реєструється в ЄРАН у терміни, визначені пунктами 48 – 49 Порядку № 408;
– у полі «Умови оподаткування» зазначається умова оподаткування «0»;
– у полі «Напрям використання» проставляється напрям «4» (реалізація пального у паливний бак транспортного засобу або тару споживача з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним).
У верхній правій частині такої акцизної накладної, у відповідних полях зазначається номер примірника із наявної кількості примірників такої накладної – цифра «1» та кількість примірників – цифра «1».
У рядку «Особа – отримувач пального» зазначається «Неплатник», а до рядка «Податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта» вноситься умовний код «1000000000».
У таких акцизних накладних зазначаються дані лише про один акцизний склад, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне. Реквізити акцизного складу/акцизного складу пересувного, на який фізично відвантажене (отримане) пальне, не зазначаються.
Таблична частина акцизної накладної заповнюється в такому порядку:
– у графі 1 зазначається код товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД (10 знаків), для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану – умовний код 2711 00 00 00;
– у графі 2 перед описом пального зазначається календарний рік (чотири цифри), за який розрахована облікова різниця, внесена до акцизної накладної;
– графа 3 (обсяг реалізованого пального у кілограмах) має нульове значення;
– у графі 4 зазначається перевищення обсягу залишків пального у літрах, приведених до температури 15°C, що обліковуються в СЕАРП та СЕ платника акцизного податку, понад обсяги залишків пального у літрах, приведених до температури 15°C, в бухгалтерському обліку такого платника. Зазначений у графі 4 обсяг пального за кожним кодом УКТ ЗЕД пального (або умовним кодом – для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану), що за даними СЕАРП та СЕ обліковується на акцизному складі, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, не може перевищувати облікову різницю, визначену згідно з п. 47 Порядку №408.
У клітинках акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, що не заповнюються, нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються, крім рядків у верхній лівій частині документа, в яких відповідно до форми такого документа може бути внесена цифра «0» (п. 12 розд. І Порядку №729).
Тернопільщина: для платників згенерували 13548 сертифікатів електронного цифрового підпису
Жителі Тернопільської області з початку року отримали 13548 сертифікатів електронного цифрового підпису.
Наявність електронного цифрового підпису забезпечує цілодобовий доступ до електронних сервісів податкової служби в режимі онлайн у зручний для себе час доби, без відвідання установ. Варто мати на увазі, що у приміщенні Центру обслуговування платників Тернопільської ДПІ працівники сектору реєстрації користувачів Головного управління ДПС України надають послуги з безкоштовної видачі посилених сертифікатів відкритих ключів електронного цифрового підпису для юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадян.
Однак, зважаючи на те, що в Україні ведеться війна, податкова служба прийняла рішення автоматично перевипустити ще на рік сертифікати електронного цифрового підпису, термін яких завершується.
Користувачі, яким не потрібне автоматичне формування нових сертифікатів, можуть скасувати діючі сертифікати одним із способів, наведених за посиланням: https://acskidd.gov.ua/blokuvannya
Сектор інформаційної взаємодії
Головного управління ДПС у Тернопільській області