ГУ ДПС України у Тернопільській області інформує!

Бізнес Тернопільщини використовує у своїй роботі понад 16 тисяч касових апаратів

Станом на початок січня на території Тернопільської області платниками податків зареєстровано 16123 реєстратори розрахункових операцій. З них класичних касових апаратів зареєстровано 4533 у 3197 суб’єктів господарювання, з яких 417 юридичних осіб та 2780 фізичних осіб. У грудні 2023 року платниками податків зареєстровано 54 РРО та скасовано –93.

Більшість представників бізнесу обирає для роботи зручні програмні РРО. Так, на території області станом на початок січня їх зареєстровано 11590 у 8391 суб’єктів господарювання. У тому числі ПРРО юридичних осіб – 221, ПРРО фізичних осіб – 8170. У грудні 2023 року платниками податків зареєстровано 439 ПРРО та скасовано 159.

Принагідно нагадуємо, що згідно із Законом України №1017-ІХ від 01.12.2020 року, застосування РРО чи ПРРО при готівкових розрахунках з покупцями стало обов’язковим для усіх суб’єктів господарювання, окрім спрощенців першої групи, з 1 січня 2022 року. А в рамках дії Закону України №3219 від 30.06.2023 року з 1 жовтня 2023 року відновлено застосування штрафних санкцій за порушення представниками бізнесу використання реєстраторів розрахункових операцій (РРО) та програмних реєстраторів розрахункових операцій (ПРРО).

Просимо представників бізнесу бути відповідальними перед державою та покупцями товарів/користувачами послуг, проводити усі готівкові розрахунки через РРО/ПРРО та видавати фіскальний чек.

Основне про оподаткування єдиного податку

Відповідно до статей 7 та 8 Закону України від 09.11.2023 № 3460-ІХ «Про Державний бюджет України на 2024 рік» з 01.01.2024 установлено місячні розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб у сумі 3028 грн та мінімальної заробітної плати у сумі 7100 гривень.

Оскільки згідно з Податковим кодексом України (далі – ПКУ) граничний обсяг доходу для платників єдиного податку першої-третьої груп розраховується з урахуванням мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, у 2024 році розмір доходу для фізичних осіб – платників єдиного податку не повинен перевищувати: для першої групи платників єдиного податку – 1 185 700 грн; другої групи платників єдиного податку – 5 921 400 грн; третьої групи платників єдиного податку – 8 285 700 гривень.

Згідно з п. 293.1 ст. 293 ПКУ ставки єдиного податку для платників першої групи встановлюються у відсотках (фіксовані ставки) до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, другої групи — у відсотках (фіксовані ставки) до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Отже, максимальний місячний розмір авансового внеску по єдиному податку у 2024 році для фізичних осіб – платників єдиного податку першої групи становить 302,80 грн, для платників єдиного податку другої групи – 1420,0 гривень.

Відповідно до п. 293.3 ст. 293 ПКУ відсоткова ставка єдиного податку для платників третьої групи встановлюється у розмірі 3 відсотків доходу – при сплаті податку на додану вартість згідно з ПКУ та 5 відсотків доходу – при включенні податку на додану вартість до складу єдиного податку.

При цьому слід враховувати, що згідно з п. 293.4 ст. 293 ПКУ ставка єдиного податку встановлюється для фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої-третьої групи у розмірі 15 відсотків:

  1. до суми перевищення обсягу доходу, визначеного у підпунктах 1, 2 і З п. 291.4 ст. 291 ПКУ;

  2. до доходу, отриманого від провадження діяльності, не зазначеної у реєстрі платників єдиного податку, віднесеного до першої або другої групи;

  3. до доходу, отриманого при застосуванні іншого способу розрахунків, ніж зазначений у главі 1 розділу XIV ПКУ;

  4. до доходу, отриманого від здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування;

  5. до доходу, отриманого платниками першої або другої групи від провадження діяльності, яка не передбачена у підпунктах 1 або 2 п. 291.4 ст. 291 ПКУ відповідно».

Одночасно звертаємо увагу, що фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої груп, податкова адреса яких станом на дату реєстрації платником єдиного податку (відомості про яку внесені до реєстру платників єдиного податку) відповідає Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих росією, затвердженому наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004 (далі – Перелік), з 01.08.2023 мають право з урахуванням визначених Переліком дат початку бойових дій або тимчасової окупації не сплачувати єдиний податок.

Право не сплачувати єдиний податок з 01.08.2023 не розповсюджується на фізичних осіб – підприємців – платників єдиного податку першої та другої груп, які зареєструвались як платники єдиного податку на території, визначеній Переліком, вже після визначених цим Переліком дат виникнення можливості бойових дій/початку бойових дій/тимчасової окупації. Такі фізичні особи сплачують єдиний податок на загальних підставах.

Повернено покупцем пальне чи спирт етиловий: коригування показників акцизної накладної

Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового затверджений наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 № 729 (далі – Порядок № 729).

Відповідно до розділів IV та V Порядку № 729 якщо після реалізації пального та/або спирту етилового відбувається повернення частини чи всього обсягу пального/спирту етилового особі, що реалізує пальне/спирт етиловий, або виникає потреба у виправленні помилок, допущених під час складання акцизної накладної форми «П» та/або форми «С», показники такої акцизної накладної підлягають коригуванню шляхом складання розрахунку коригування акцизної накладної (далі – розрахунок коригування) та реєстрації його в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН).

Такий розрахунок коригування має бути зареєстрованим в ЄРАН після реєстрації акцизної накладної, показники якої коригуються, та у межах 1095 днів з дати здійснення операції з реалізації пального/спирту етилового, яка відбулась починаючи з 1 липня 2019 року.

Показники акцизних накладних, складених на операції з ознаками щодо умов оподаткування або «3», або «4», або «9» після погашення податкового векселя, виданого до отримання або ввезення на митну територію України такого пального, не коригуються, розрахунки коригування до них не складаються та в ЄРАН не реєструються.

Коригуються лише показники складених акцизних накладних, зареєстрованих в ЄРАН відповідно до ст. 231 Податкового кодексу України.

Розрахунок коригування складає платник податку (філія чи структурний підрозділ платника податку), який реалізує пальне/спирт етиловий та склав акцизну накладну, показники якої коригуються (п. 3 розд. IV та розд. V Порядку № 729).

Складання розрахунків коригування здійснюється у такій самій кількості примірників, як і кількість примірників акцизної накладної, до якої вони складаються, крім розрахунків коригування, складених до акцизної накладної на операцію з реалізації пального/спирту етилового, яка не відбулась (у тому числі через зазначення помилкових реквізитів отримувача пального/спирту етилового – платника податку (філії чи структурного підрозділу платника податку), або акцизного складу/акцизного складу пересувного, на який отримано пальне/спирт етиловий), другий примірник якої не зареєстрований отримувачем пального в ЄРАН (п. 4 розд. IV та розд. V Порядку № 729).

При зазначенні платником у акцизній накладній помилкових реквізитів отримувача пального – платника податку (філії чи структурного підрозділу платника податку) або отримувача пального, що не є платником, або допущення помилки у реквізитах акцизного складу/акцизного складу пересувного, на який отримано пальне, або складання акцизної накладної на операцію з реалізації пального, яка не відбулась, та реєстрації в ЄРАН такої акцизної накладної (першого примірника такої акцизної накладної), платником податку складається розрахунок коригування до такої акцизної накладної:

в одному примірнику – для коригування складеної в одному примірнику акцизної накладної;

в одному примірнику – для коригування складеної в двох примірниках акцизної накладної, другий примірник якої не зареєстрований отримувачем в ЄРАН;

в двох примірниках – для коригування складеної в двох примірниках акцизної накладної, другий примірник якої зареєстрований отримувачем пального в ЄРАН (п. 5 розд. IV та розд. V Порядку № 729).

Всі розрахунки коригування, складені платником податку (філією чи структурним підрозділом платника податку) до акцизних накладних, підлягають реєстрації в ЄРАН (п. 6 розд. IV та розд. V Порядку № 729).

Складені в одному примірнику розрахунки коригування реєструються в ЄРАН особою, що реалізує пальне/спирт етиловий, незалежно від того, чи передбачається зміна обсягів реалізованого пального/спирту етилового (п. 7 розд. IV та розд. V Порядку № 729 ).

Згідно п. 9 розд. IV та розд. V Порядку № 729 якщо передбачається зменшення обсягів реалізованого пального/спирту етилового, зазначеного в акцизній накладній, перший та другий примірники якої зареєстровано в ЄРАН:

платник направляє особі – отримувачу пального/спирту етилового перший та другий примірники розрахунку коригування акцизної накладної;

особа – отримувач пального/спирту етилового реєструє в ЄРАН перший та другий примірники розрахунку коригування акцизної накладної.

Особа, що реалізує пальне/спирт етиловий, має право зменшити обсяг реалізованого пального/спирту етилового у податковій декларації за розрахунком коригування після реєстрації усіх примірників такого розрахунку коригування в ЄРАН отримувачем пального/спирту етилового.

Якщо в ЄРАН зареєстровано тільки перший примірник акцизної накладної, складеної на операцію з реалізації пального/спирту етилового, яка не відбулась (у тому числі через зазначення помилкових реквізитів отримувача пального/спирту етилового – платника податку (філії чи структурного підрозділу платника податку), або помилкових реквізитів акцизного складу/акцизного складу пересувного, на який отримано пальне/спирт етиловий), платник складає розрахунок коригування у одному примірнику, та реєструє такий розрахунок коригування в ЄРАН.

Для здійснення відміни показників акцизної накладної, що коригується (коди виду коригування або «1», або «2», або «3», або «5», або «6»), в табличній частині такого розрахунку платник:

у графі 1 зазначає порядковий номер рядка – цифру «1»;

з акцизної накладної переносить до граф 2, 3 таблиці дані щодо коду товару згідно з УКТ ЗЕД, його опису;

до граф 4, 5 вносить показник коригування (зменшення) обсягу реалізованого пального з відповідним знаком (–), при цьому зменшення обсягів має збігатися з обсягом реалізованого пального/спирту етилового, зазначеного в акцизній накладній (з урахуванням показників акцизної накладної та розрахунків коригування до такої накладної, зареєстрованих в ЄРАН).

Такий розрахунок коригування в повному обсязі сторнує обсяг пального/спирту етилового, зазначений в акцизній накладній та розрахунках коригування до такої накладної, зареєстрованих в ЄРАН (п. 17 розд. IV та розд. V Порядку № 729).

Особа, що реалізує пальне/спирт етиловий, має право зменшити обсяг реалізованого пального/спирту етилового у податковій декларації за таким розрахунком коригування після його реєстрації в ЄРАН.

Чи може ФОП, що перебуває на загальній системі оподаткування, надіслати заяву про видачу довідки про подану декларацію про майновий стан і доходи з метою отримання інформації про одержані доходи через Електронний кабінет

Відповідно до п. 179.12 ст. 179 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) за зверненням платника податку контролюючий орган, до якого було подано податкову декларацію, видає довідку про подану декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію) за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Форми заяви про видачу довідки про подану декларацію про майновий стан і доходи (про сплату або відсутність податкових зобов’язань) (далі – Заява) та довідки про подану декларацію про майновий стан і доходи (про сплату або про відсутність податкових зобов’язань) (далі – Довідка) затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 568 зі змінами та доповненнями (далі – Наказ № 568).

Типова інформаційна картка адміністративної послуги «Видача довідки про подану декларацію про майновий стан і доходи (податкову декларацію)» затверджена наказом Державної податкової служби України від 22.04.2021 № 446 зі змінами та доповненнями, відповідно до якої строк надання вказаної адміністративної послуги – 10 календарних днів. Щодо кожного звітного річного періоду, за який необхідно отримати Довідку, подається окрема Заява.

Згідно з п.п. 2 п. 8 Порядку оформлення і видачі довідки про подану декларацію про майновий стан і доходи (про сплату або відсутність податкових зобов’язань), затвердженого Наказом № 568, у рядку 01 Довідки зазначається сума доходів, які включаються до загального річного оподатковуваного доходу, зокрема, але не виключно: заробітна плата, дохід відповідно до умов договору цивільно-правового характеру, іноземні доходи, доходи від операцій з продажу (обміну) об’єктів нерухомого та/або рухомого майна, дохід від надання майна в лізинг тощо, інвестиційний прибуток, вартість успадкованого чи отриманого у дарунок майна, інші доходи, доходи фізичної особи – підприємця та доходи, отримані фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.

Абзацом першим п. 42 прим. 1.2 ст. 42 прим. 1 ПКУ визначено, що Електронний кабінет забезпечує можливість реалізації платниками податків прав та обов’язків, визначених ПКУ та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, та нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання ПКУ та інших законів, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через вебпортал ДПС.

Вхід до приватної частини Електронного кабінету здійснюється після проходження користувачем електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID), за допомогою мобільного застосунку Дія або з використанням «хмарного» кваліфікованого електронного підпису.

Фізична особа – підприємець, що перебуває на загальній системі оподаткування, скориставшись меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету, має можливість надіслати до контролюючого органу лист, який містить Заяву. Форма підготовки такої кореспонденції передбачає заповнення або вибір із запропонованих наступних реквізитів:

код ДПІ, до якого відправляється лист;

тип документа;

тематика звернення;

короткий зміст листа;

сканований документ, який необхідно завантажити (файл у форматі pdf загальним розміром до 5 МБ).

Протягом одного робочого дня після надсилання Заяви її автора буде повідомлено про вхідний реєстраційний номер та дату реєстрації Заяви в органі ДПС, до якого вона направлена. Інформацію щодо отримання та реєстрації Заяви в органі ДПС платник може переглянути у вкладці «Вхідні» меню «Вхідні/вихідні документи» приватної частини Електронного кабінету.

Довідку платник отримує безпосередньо в контролюючому органі, до якого подано Заяву.

Сектор інформаційної взаємодії

Головного управління ДПС у Тернопільській області

Вам також може сподобатися...